Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym : podręcznik dla studentów i początkujących nauczycieli

Tytuł:
Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym : podręcznik dla studentów i początkujących nauczycieli
Autorzy:
Dobrowolska, Danuta (1946- )
Gudro-Homicka, Maria (1946- )
Temat:
Język polski (przedmiot szkolny)
Metody nauczania
Nauczanie początkowe
Edukacja i pedagogika
Rok wydania:
2015
Wydawca:
Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls"
ISBN:
9788378508014
Opis fizyczny:
299 s. : il. ; 24 cm
Uwagi:
Bibliogr. przy rozdz
Tytuł pełny:
Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym : podręcznik dla studentów i początkujących nauczycieli / Danuta Dobrowolska ; [recenzent] Maria Gudro
Książka
propozycja biblioteki
LDR 05718cam#a2200397#i#4500
001 1752700523950
003 BSTOK 009
005 20250410201541.2
008 160115s2015####pl#a#########|000#0#pol#c
020 %a 9788378508014
040 %a WR U/Pdg %c WR U/ZM %d WR U/ZMs %e PNN %d BSTOK 009
080 # %a 373.3.046-021.64(075.8)
100 1 %a Dobrowolska, Danuta %d (1946- ).
245 1 0 %a Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym : %b podręcznik dla studentów i początkujących nauczycieli / %c Danuta Dobrowolska ; [recenzent] Maria Gudro.
260 # %a Kraków : %b Oficyna Wydawnicza "Impuls", %c 2015.
300 %a 299 s. : %b il. ; %c 24 cm.
380 %a Książki.
380 %a Publikacje dydaktyczne
380 %a Publikacje naukowe.
385 %a Szkoły wyższe
504 %a Bibliogr. przy rozdz.
520 8 %a Spis treści: Część I. Kształcenie językowe. Rozdział I. Edukacja polonistyczna w systemie kształcenia zintegrowanego. 1. Podstawy filozoficzne i pedagogiczne edukacji wczesnoszkolnej. 2. Kompetencje kluczowe. 3. Zasady integracji. Rozdział II. Planowanie pracy dydaktycznej. 1. Dokumenty programowe związane z prawem oświatowym: podstawa programowa, programy nauczania, podręczniki. 2. Dokumenty nauczyciela. 2.1. Plan metodyczny (konspekt, scenariusz, struktura lekcji). 2.2. Plan dydaktyczno-wychowawczy (rozkład materiału, plan wynikowy). 3. Cele dydaktyczne. Rozdział III. Metodyka nauki czytania i pisania. 1. Metody wprowadzania głoski i litery. 1.1. Metody syntetyczne. 1.2. Metody analityczne. 2. Etapy wprowadzania głoski i litery. 2.1. Pisanie nowej litery. 3. Nauka czytania i pisania dwuznaków: sz, cz, ch, rz, dz, dż. 4. Formy czytania. 4.1. Uwagi praktyczne. 5. Przykłady ćwiczeń. Rozdział IV. Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu jako przygotowanie do tworzenia tekstów. 1. Przygotowanie do pracy z lekturą. 2. Rodzaje ćwiczeń słownikowych. 3. Ćwiczenia syntaktyczne – praca nad budową zdania. 4. Pisma użytkowe: list, zaproszenie, życzenia, telegram, dziennik, pamiętnik. 5. Formy podawcze: opowiadanie, opis, sprawozdanie, kronika, streszczenie, opis postaci, rozprawka. 6. Ćwiczenia w redagowaniu tekstów. 
520 8 %a Spis treści cd.: Rozdział V. Gramatyka a program kształcenia językowego w edukacji klas I–III. 1. Zagadnienia gramatyczne w edukacji wczesnoszkolnej. 2. Nowe podejście do gramatyki (kształcenie języka w świetle teorii aktów mowy). 3. Kształtowanie pojęcia zdania. 4. Kształtowanie pojęcia wyrazu. 5. Ćwiczenia przygotowujące do rozróżniania części mowy. 5.1. Rzeczownik. 5.2. Przyimek. 5.3. Przymiotnik. 5.4. Stopniowanie przymiotników. 5.5. Czasownik. 5.6. Przysłówek. 5.7. Liczebnik. 5.8. Równoważnik zdania. Rozdział VI. Atrakcyjna ortografia. 1. Koncepcja nauczania ortografii w klasach I–III. 2. Treści nauczania. 3. Zasady nauczania ortografii. 4. Metody nauczania ortografii. 5. Formy sprawdzania umiejętności poprawnego pisania. 6. Pisownia spółgłosek miękkich. 6.1. Wiedza dla studenta i nauczyciela. 6.2. Błędy uczniowskie. 6.3. Jak uczyć pisowni spółgłosek miękkich? 7. Atrakcyjne ćwiczenia ortograficzne. 7.1. Eliminatki tekstowe. 7.2. Zakreślanie wyrazów. 7.3. Ortograficzny bałwanek. 7.4. Podsumowanie. 
520 8 %a Spis treści cd.: Część II. Kształcenie literackie. Rozdział I. Współczesne lektury w edukacji wczesnoszkolnej. 1. Baśń – jej poznawcze i wychowawcze walory. 2. Tabu w literaturze dla dzieci i nowe lektury. 3. Metodologie i wynikająca z nich metodyka. 3.1. Strukturalizm. 3.2. Hermeneutyka. 4. Klasyfikacja metod pracy z literaturą. Rozdział II. Metodyka pracy z tekstem literackim – model strukturalistyczny. 1. Praca z poezją metodami werbalno-czynnościowymi/zadaniowymi. Charakterystyka metody. 2. Propozycja pracy metodą werbalną według Wiesławy Żuchowskiej. 3. Praca z wierszami Juliana Tuwima, Jana Brzechwy, Danuty Wawiłow, Doroty Gellner. 3.1. Analiza wiersza Juliana Tuwima Lokomotywa. 3.2. Praca z innymi wierszami Danuty Wawiłow. 4. Przykłady zastosowania metod werbalnych w pracy z poezją Anny Kamieńskiej. 4.1. Metoda ukonkretnienia metafory. 4.2. Metoda substytucji. 5. Praca z prozą metodami werbalnymi. 
520 8 %a Spis treści cd.: Rozdział III. Metody pozawerbalne – przekład intersemiotyczny. 1. Interpretacje wierszy metodą ekspresywnego wykonania utworów. 2. Ukonkretnianie metafory w zabawie ruchowej. Rozdział IV. Metody aktywizujące – model hermeneutyczny. 1. Klasyfikacja i omówienie metod. 2. Przykłady zastosowań metod aktywizujących. 2.1. Typy dyskusji. 2.2. Techniki dyskusji. 3. Metody eksponujące: słuchowisko, komiks, film, drama. 4. Metody programowane – z użyciem komputera, maszyny dydaktycznej, podręcznika programowanego. 5. Metody praktyczne. 5.1. Podsumowanie. 6. Przykłady pracy z literaturą dla dzieci metodami aktywizującymi. Rozdział V. Ewaluacja. 1. Ocenianie w edukacji wczesnoszkolnej. 2. Przykłady metod ewaluacyjnych. 2.1. Kosz i walizeczka. 2.2. Rybi szkielet. Zakończenie.
650 9 %a Język polski (przedmiot szkolny)
650 7 %a Metody nauczania %2 DBN
650 9 %a Nauczanie początkowe
655 9 %a Podręcznik
658 %a Edukacja i pedagogika
700 1 # %a Gudro-Homicka, Maria %d (1946- ).
856 4 # %u https://katalog.bialystok.edu.pl/integro/site/recorddetail/1752700523950 %z Rekord w katalogu OPAC WWW biblioteki %9 LinkOPAC
920 %a ISBN 978-83-7850-801-4
980 %a 373.3.046-021.64(075.8)
990 %a #I

Lokalizacja:

Położenie:

Agenda:

Dokumenty przeznaczone do wypożyczenia

Nr inwentarza:
KG 173909
Sygnatura:
BW 173909
Status:
Wypożyczona
Stan fizyczny:
nowa
Obsługiwane agendy:
Wyświetl listę BW
Niedostępny

Dokumenty przeznaczone do udostępnienia na miejscu

Nr inwentarza:
KG 173908
Sygnatura:
BC 373.3-021.64 język polski / 173908
Status:
dostępna
Stan fizyczny:
nowa
Obsługiwane agendy:
Wyświetl listę BC
Dostępny

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies